Veerdienst Kessel
Historische verbinding over de Maas sinds 1391 | Ton Paulus Veerbedrijf
De veerpont tussen Kessel en Beesel is één van de oudste en meest historische veerverbindingen van Nederland. Al sinds de 11e eeuw, met de eerste officiële vermelding in 1391, vormt dit veer een essentiële schakel in de verbinding tussen beide oevers van de Maas. Vandaag de dag vaart hier een moderne veerpont die auto’s, motoren, fietsers en voetgangers 365 dagen per jaar veilig van Kessel naar Beesel (Reuver) brengt.
De veerdienst wordt sinds 2014 geëxploiteerd door Ton Paulus Veerbedrijf, een familiebedrijf met meer dan 100 jaar ervaring in het veervervoer. Met een draa gvermogen van 100 ton en een maximum voertuiggewicht van 45 ton is dit één van de meest capabele veerponten op de Maas. Of u nu de historische dorpen van Kessel en Beesel bezoekt, een fietstocht maakt langs de Maas of gewoon de rivier wilt oversteken, de veerpont biedt een unieke en ontspannen manier om van oever te wisselen.
Rijke geschiedenis
Eerste officiële vermelding in 1391, onderdeel van handelsroute Antwerpen-Keulen
365 dagen open
Het hele jaar door in bedrijf, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat
Auto’s welkom
Geschikt voor auto’s tot 45 ton, bestelwagens, campers, motoren en fietsers
Vaartijden 2025
De veerpont Kessel – Beesel vaart het hele jaar door met uitgebreide vaartijden. Het veer is 365 dagen per jaar in bedrijf, ook op feestdagen. De vaartijden verschillen tussen het zomer- en winterseizoen.
| Seizoen | Dagen | Vaartijden |
|---|---|---|
| Zomer (1 april – 30 september) |
Maandag t/m vrijdag | 06:30 – 22:30 uur |
| Zaterdag | 07:30 – 22:30 uur | |
| Zondag en feestdagen | 08:00 – 22:30 uur | |
| Winter (1 oktober – 31 maart) |
Maandag t/m vrijdag | 06:30 – 22:30 uur |
| Zaterdag | 07:30 – 22:30 uur | |
| Zondag en feestdagen | 08:30 – 22:30 uur |
Belangrijke informatie
- De pont vaart continu heen en weer tussen beide oevers
- Er is geen vast vaarschema – de pont vertrekt wanneer er voldoende passagiers zijn of na enkele minuten wachttijd
- Op drukke momenten kan er een korte wachttijd zijn
- Bij extreem hoogwater kan de veerdienst tijdelijk worden opgeschort
- Controleer altijd de actuele status op de website van Ton Paulus Veerbedrijf
Let op: hoogwater
Bij extreem hoogwater van de Maas kan de veerpont uit de vaart worden gehaald voor de veiligheid. Dit gebeurt enkele keren per jaar, met name in de wintermaanden. Controleer vooraf de actuele status op de website of bel naar 06 – 29 21 63 53.
Prijzen & Tarieven 2025
De tarieven van de veerpont Kessel – Beesel zijn vastgesteld per 1 februari 2025. U kunt aan boord betalen met pin of contant geld. Voor regelmatige gebruikers biedt Ton Paulus Veerbedrijf ook een handige klantenkaart aan.
| Type | Prijs (enkele reis) |
|---|---|
| Voetganger / Inzittende | € 0,65 |
| Fietser | € 1,30 |
| Brommer / Snorfiets / Scooter | € 1,50 |
| Motor | € 1,95 |
| Auto / Aanhanger / Caravan Ook voor boottrailer, motor met zijspan, 45-km auto, quad, trike, kleine tractor |
€ 2,45 |
| Bestelbus / Bakwagen / Tractor / Camper | € 3,20 |
| Tonnage vracht- en landbouwverkeer Per ton, ook voor aanhangsel en/of werktuig tractor |
€ 1,05 |
Klantenkaart
Voor regelmatige gebruikers biedt Ton Paulus Veerbedrijf een handige klantenkaart aan. Met deze kaart kunt u sneller afrekenen en profiteert u mogelijk van kortingen. De kaart is geldig op alle veerponten van Ton Paulus Veerbedrijf.
- Betaal gemakkelijk en snel zonder contant geld
- Geldig op alle 11 veerverbindingen van het bedrijf
- Opladen mogelijk via de website
- Verkrijgbaar aan boord van de veerpont
Technische gegevens
Maximale capaciteit:
- Laadvermogen: 100 ton
- Maximum voertuiggewicht: 45 ton
- Maximum aantal passagiers: 100 personen
Route & Overzicht
De veerpont vaart tussen Kessel aan de oostelijke oever van de Maas (gemeente Peel en Maas) en Beesel/Reuver aan de westelijke oever (gemeente Beesel). De Maas vormt hier de natuurlijke grens tussen beide gemeenten en het veer is een essentieel onderdeel van de lokale infrastructuur.
De moderne veerpont
De huidige veerpont is in 2014 in gebruik genomen en verving het oude kettingveerpont uit 1931. Het is een ultramoderne motorveerpont gebouwd door Shipcom in Dodewaard.
- Bouwjaar: 2014
- Bouwwerf: Shipcom, Dodewaard
- EU Nummer: 02336236
- Type: Motorveerpont met dubbele schroefaandrijving
- Motoren: 2 motoren van elk 160 pk
- Capaciteit: 100 passagiers, 100 ton laadvermogen
- Eigenaar/exploitant: Ton Paulus Veerbedrijf
Aanlegsteigers & Locaties
Aanlegsteiger Kessel (Oostoever)
De aanlegsteiger in Kessel ligt aan de oostzijde van de Maas, nabij het historische centrum en Kasteel De Keverberg. Kessel is een pittoresk Maasstadje met een rijke geschiedenis en diverse bezienswaardigheden.
Locatie Kessel
Beeselseweg
5995 CL Kessel
Nabij Kasteel De Keverberg en het historische centrum
Bereikbaarheid
Parkeren mogelijk nabij de veerstoep
Via fietsknooppuntennetwerk Limburg
Op loopafstand van centrum Kessel
Aanlegsteiger Beesel/Reuver (Westoever)
De aanlegsteiger aan de westzijde ligt bij Reuver in de gemeente Beesel. Deze kant van de Maas biedt toegang tot de gemeenten Beesel en omliggende Limburgse plaatsen.
Locatie Beesel/Reuver
Kesselseweg
5953 CL Reuver (Beesel)
Bij Reuver, gemeente Beesel
Bereikbaarheid
Parkeren mogelijk bij de veerstoep
Onderdeel van Maasfietsroute
Busverbindingen naar Reuver
Belangrijke fietsknooppunten
De veerpont is een belangrijk onderdeel van het fietsknooppuntennetwerk in Limburg en vormt een schakel in diverse populaire fietsroutes langs de Maas.
- Onderdeel van de Maasfietsroute
- Verbinding tussen diverse fietsknooppunten aan beide zijden van de Maas
- Populaire route voor meerdagse fietstochten langs de Maas
- Toegang tot natuurgebieden en kastelen in de omgeving
Rijke Geschiedenis sinds 1391
De veerdienst tussen Kessel en Beesel heeft een fascinerende geschiedenis die teruggaat tot de Middeleeuwen. Het veer vormde eeuwenlang een cruciaal onderdeel van de belangrijke handelsroute tussen Antwerpen en Keulen.
Het verre verleden
Op de plek waar nu het veerpont ligt is in het verre verleden waarschijnlijk altijd een doorwaadbare plek geweest. In tijden van weinig regenval of smeltwater kon men hier de Maas oversteken te voet of met paard en wagen.
- 11e eeuw: Oversteek met veerpont stamt uit de Graventijd
- 1391: Eerste officiële vermelding van het veer in historische documenten
- 16e eeuw: De heer van Kessel bezat het veerrecht
- Het buurtschap Veers ontstond als aanlegplaats, een onmisbare schakel in de handelsroute Keulen-Antwerpen
De Franse tijd en het Koninkrijk der Nederlanden
In de Franse tijd (1795-1814) schafte de Franse wetgever alle veerrechten af als onderdeel van het streven naar vrijheid, gelijkheid en broederschap. De eigenaren werden hiervoor schadeloos gesteld. Voor het veerpont van Kessel was dit vastgesteld op 6000 francs, een bedrag dat echter nooit werd uitbetaald aan eigenaar De Keverberg van Kasteel De Keverberg.
In 1810 lieten de Franse machthebbers zelf een nieuw veer maken en verpachtten dit. Na het vertrek van de Franse troepen in 1814 viel Limburg onder koning Willem I. De oude eigenaar wilde herstel van de veerrechten, maar verloor dit gevecht. De Staat werd definitief eigenaar en het Kesselse veer werd een Rijksveer.
Drama in de Tweede Wereldoorlog – 11 november 1944
Op 11 november 1944 speelde zich een verschrikkelijk drama af. Zeven mannen uit Belfeld kregen van de Duitse bezetters opdracht om in Meyel graan te halen. Veerman Tonny Beeks weigerde aanvankelijk de overtocht vanwege de grote last, de staat van het veerpont en de hoge waterstand.
De Duitsers dwongen de overtocht echter af en door verkeerd laden kwam er water in het ruim. De veerklep schepte water, waarna de pont voorover helde en de karren naar voren schoven. Veerman Beeks moest machteloos toezien hoe zes Duitse soldaten en zeven Belfeldenaren verdronken. Een tragisch moment in de geschiedenis van het veer.
De 20e eeuw: modernisering
- 1915-1926: Kanalisatie van de Maas met stuwen, stroming viel grotendeels weg
- 1928: Klachten over vertragingen, pont moest met stokken over de Maas worden geduwd
- Jaren ’30: Pont wordt voorzien van motorkracht
- 1931: Nieuw stalen gierpont in gebruik genomen
- 1933: Verenwet treedt in werking, gemeente wordt verantwoordelijk
- 10 mei 1940: Bij Duitse inval wordt pont met explosieven tot zinken gebracht
- Juli 1940: Duitsers laten gezonken pont uit de Maas halen, dienst wordt hervat
- 1945: Na bevrijding wordt dienst snel hersteld voor transport
Na-oorlogse ontwikkeling
Door ontwikkeling van de industrie, met name de kleiwarenindustrie, werd het veerpont steeds drukker. In de jaren ’60 kwam zelfs een plan voor de bouw van een brug, maar dit kreeg geen hoge prioriteit. Het vrachtverkeer nam enorm toe en de klachten over lange wachttijden stapelden zich op.
In 1966 werd het oude 10 pk motortje vervangen door een 30 pk motor en werd het draagvermogen vergroot. Na opening van de Lommerbergen in 1968 werd het veer het drukste van Limburg.
Recente geschiedenis
- 1976: Harrie Naus neemt de pacht over van Tonny Beeks
- 1984: Gewest Noord-Limburg wordt eigenaar van 5 Maasveren
- 1990: Ingrijpende renovatie – pont wordt doormidden gezaagd en verbreed naar 8,50 meter
- 2014: Oud kettingveerpont uit 1931 wordt vervangen door ultramoderne pont met 2×160 pk
- 2014: Ton Paulus neemt de pacht over van Harrie Naus
- Heden: Moderne veerdienst als onderdeel van Ton Paulus Veerbedrijf met 11 veerverbindingen
Bezienswaardigheden & Omgeving
De omgeving van de veerpont biedt tal van mooie bezienswaardigheden en recreatiemogelijkheden. Zowel Kessel als Beesel zijn historische Maasplaatsen met een rijk cultureel erfgoed.
Kasteel De Keverberg
Meer dan 1000 jaar oud, het kloppend hart van Kessel
Sint Anthoniusmolen
Historische molen in Kessel
Buurtschap Veers
Pittoresk pleintje bij de veerpont, historisch tolhuis
Maasboulevard
Prachtige wandeling langs de Maas in Kessel
Natuurgebied Weerdbeemden
Prachtig natuurgebied aan de Maas
Maasfietsroute
Onderdeel van de populaire fietsroute langs de Maas
Horeca in de omgeving
In zowel Kessel als Beesel vindt u diverse horecagelegenheden waar u heerlijk kunt eten en drinken na uw overtocht:
- Restaurant De Rozentuin in Kessel (bezit originele historische tarievenlijst veer)
- Baron Frits – Restaurant en hotel in Kessel
- Restaurant VAERS – Bij het buurtschap Veers
- Diverse cafés en restaurants in centrum Kessel en Beesel
Praktische Informatie
Betalen
Pinnen en contant mogelijk, klantenkaart voor vaste gebruikers
Grote voertuigen
Geschikt voor vrachtwagens tot 45 ton, campers en bestelwagens
Huisdieren
Honden en andere huisdieren zijn welkom aan boord
Toegankelijk
Geschikt voor rolstoelen en mindervaliden
365 dagen open
Ook met Kerst, Oud & Nieuw en andere feestdagen
In auto blijven
U mag tijdens de overtocht in uw voertuig blijven zitten
Wanneer vaart het veer niet?
In uitzonderlijke gevallen kan de veerdienst worden opgeschort:
- Extreem hoogwater: Bij gevaarlijke waterstanden van de Maas
- IJsgang: Bij vorming van drijfijs op de rivier (zeer zeldzaam)
- Technisch onderhoud: Gepland onderhoud (wordt tijdig aangekondigd)
- Calamiteiten: Bij onvoorziene technische problemen
Controleer altijd de actuele status op www.tonpaulusveerbedrijf.nl of bel 06 – 29 21 63 53
Contact & Informatie
Ton Paulus Veerbedrijf
Exploitant Veerpont Kessel – Beesel
Algemeen: 06 – 53 35 49 96
Adres Kessel (Oost)
Veerstoep Kessel
Beeselseweg
5995 CL Kessel
Gemeente Peel en Maas
Adres Beesel (West)
Veerstoep Reuver
Kesselseweg
5953 CL Reuver
Gemeente Beesel
Over Ton Paulus Veerbedrijf
In 1914 startte Gilles Paulus het huidige veerbedrijf met een veerverbinding op de Maas tussen Velden en Grubbenvorst. Dit familiebedrijf is inmiddels uitgegroeid tot de grootste exploitant van veerponten in Zuidoost-Nederland met maar liefst 11 veerverbindingen.
Jaarlijks worden miljoenen voertuigen en passagiers veilig over de rivieren gebracht. Het bedrijf staat bekend om zijn betrouwbaarheid, veiligheid en klantvriendelijkheid. Alle veerponten zijn 365 dagen per jaar in bedrijf en voorzien van moderne apparatuur.
Andere veerverbindingen van Ton Paulus Veerbedrijf:
- Beusichem – Wijk bij Duurstede (Lek)
- Wijk bij Duurstede – Rijswijk (Lek)
- Huissen – Loo (Nederrijn)
- Cuijk – Middelaar (Maas)
- Broekhuizen – Arcen (Maas)
- Lottum – Lomm (Maas)
- Velden – Grubbenvorst (Maas)
- Baarlo – Steyl (Maas)
- Berg (NL) – Meeswijk (B) (Maas)
