Station Amsterdam Amstel
Over Amsterdam Amstel

Station Amsterdam Amstel, commonly known as Amstelstation, is a major train and metro station located in Amsterdam-Oost, serving the Amsterdam-Utrecht railway line. This important transportation hub sees approximately 50,000 daily passengers, with projections estimating growth to 80,000 in the coming years. The station features a unique architectural design that blends functionality with historical significance, having opened in 1939 as part of the Spoorwegwerken Oost project.
The station was designed by H.G.J. Schelling and J. Leupen with urban planning by C. van Eesteren, featuring two island platforms and four tracks. Notably, the middle tracks (2 and 3) have been used for the Amsterdam metro since 1977, allowing for convenient cross-platform transfers between train and metro services. The station’s location was strategically chosen to serve the expanding neighborhoods of Amsterdam-Oost and Amsterdam-Zuid, originally built outside the city’s main built-up area.
Amstelstation offers extensive accessibility features including lifts, escalators, and tunnels connecting its platforms. The station serves as an important interchange point with numerous bus and tram connections, including tram line 12 which terminates here. With its distinctive perronkap (platform roof) and historical artworks including murals by Peter Alma, the station combines modern transportation needs with architectural heritage, making it one of Amsterdam’s most significant transport nodes.
Plattegrond & Locatie
Het station Amsterdam Amstel ligt in het oostelijke deel van Amsterdam, aan de spoorlijn Amsterdam – Utrecht. De station bevindt zich in de wijk Watergraafsmeer, vlakbij de rivier de Amstel die het station zijn naam geeft. Het is een belangrijk knooppunt voor zowel trein- als metroverkeer, met uitstekende verbindingen naar het centrum van Amsterdam en omliggende gebieden.
Het station is uitstekend bereikbaar met verschillende vervoersmiddelen. Naast treinverbindingen stoppen hier ook metrolijnen 51, 53 en 54, evenals tramlijn 12 en diverse buslijnen. Voor fietsers zijn er zowel bewaakte als onbewaakte fietsenstallingen beschikbaar. Het station beschikt over twee eilandperrons met vier sporen, waarvan de middelste twee speciaal voor de metro zijn bestemd.
De omgeving van het station is de afgelopen jaren sterk ontwikkeld tot een modern kantorengebied (Manhattan aan de Amstel genoemd) met goede voorzieningen. Het station zelf werd geopend in 1939 en heeft sindsdien diverse renovaties ondergaan, waarbij de toegankelijkheid steeds is verbeterd met liften, roltrappen en een tunnel tussen de perrons.
Stationsinformatie & Contact
Julianaplein 1, 1097DN Amsterdam
Asa
15 oktober 1939
26.925 per dag
51, 53, 54
37, 40, 41, 62, 65
Stationsbeelden
Treinverbindingen
Station Amsterdam Amstel biedt uitstekende intercity- en sprinterverbindingen naar belangrijke bestemmingen in Nederland. Met dagelijks duizenden reizigers vormt het een cruciaal knooppunt in het Nederlandse spoornetwerk, vooral voor reizigers tussen Amsterdam en Utrecht.
De station biedt directe verbindingen naar steden als Maastricht, Eindhoven, Utrecht en Alkmaar, evenals regionale sprinters naar bestemmingen zoals Uitgeest en Rotterdam. Bijzonder is de cross-platform-overstapmogelijkheid tussen trein en metro, wat reizen naar verschillende delen van Amsterdam vergemakkelijkt.
Tijdens spitsuren worden extra sprinters ingezet, terwijl sommige intercity’s alleen op specifieke dagen of tijden rijden. Reizigers naar Den Helder of Heerlen moeten letten op de beperkte dienstregeling van bepaalde treinen, vooral in de avonduren en weekenden.
Toegankelijkheid & Hulpmiddelen
Het station Amsterdam Amstel biedt uitgebreide toegankelijkheidsvoorzieningen voor reizigers met beperkte mobiliteit. De perrons zijn voorzien van liften en roltrappen, waardoor alle niveaus gemakkelijk bereikbaar zijn. Daarnaast is er een tunnel die de perrons verbindt, wat zorgt voor een vlottere doorstroom van passagiers.
Voor reizigers die afhankelijk zijn van hulpmiddelen, biedt het station duidelijke bewegwijzering en informatieborden in braille. De perronhoogte is aangepast aan treinen, wat instappen vergemakkelijkt. Let op: niet alle perrons hebben een hellingbaan, maar er zijn wel alternatieve routes beschikbaar voor rolstoelgebruikers.
Het station beschikt over speciale wachtvoorzieningen voor reizigers die extra comfort nodig hebben. Er zijn zowel beschutte als comfortabele wachtruimtes aanwezig. Voor visueel beperkte reizigers is er een omroepinstallatie die aankomst- en vertrektijden duidelijk aangeeft.
Stationsvoorzieningen
Het station Amsterdam Amstel biedt een breed scala aan voorzieningen voor reizigers, waaronder moderne reisinformatie-systemen, comfortabele wachtruimtes en toegankelijkheidsfaciliteiten. Met twee eilandperrons en vier sporen is het station goed uitgerust voor zowel trein- als metroverbindingen, inclusief cross-platform-overstapmogelijkheden.
Reizigers kunnen gebruik maken van bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen, bagagekluizen en diverse winkel- en horecagelegenheden. Het station beschikt over lift- en roltrapvoorzieningen voor verbeterde toegankelijkheid, hoewel niet alle perrons volledig rolstoeltoegankelijk zijn.
Voor reizigers met een langere wachttijd zijn er drie soorten wachtvoorzieningen: beschut, comfortabel en informeel. Het station biedt ook OV-chipkaartautomaten, servicebalies en een uitgebreid netwerk van openbaar vervoersverbindingen inclusief tram-, bus- en metrolijnen.